Krönika: Summerfeeling, i en sekund

Jag suckar ljudligt. För ett par minuter sedan tröttnade jag på att sitta här, jag ville ut och gå. Jag tar aldrig promenader annars, finns något gammalt över det. Så länge det inte är att man power-walkar, men det är inte det jag vill. Jag vill bara gå ut och hoppas att det börjar duggregna, låta alla tankar som man inte ens är medveten om tvingas till ytan. Blubb. Blubb-blubb-blubb. Fler och fler tankar släpps fria. Sen när hjärnan är tom och full på samma gång njuter man bara av att solen gå ner. Allt är perfekt, musiken som spelas från mp3-spelaren passar så perfekt.
På väg ut tar jag med mig musikspelaren, slår på den sen ser jag hur skärmen skriker LOW BATTERY. Den glor på mig och förstör, som att den vore något. Fast än den har slut på batteri kan jag höra hur den ger ifrån sig ett ljud. Ett ont garv som kunde vara satans, ni vet “mo ha ha ha!”.
När jag stoppar i laddaren inser jag att det inte är över än, jag måste fixa en spellista som passar, jag har ingen sån. Har aldrig haft. Jag har låtit låtarna komma i den ordning de är inlagda, vilket ibland känns som radio. Men i de flesta fall känns det helt fel, som när man går till en riktigt dålig nattklubb och DJ skiftar mellan ett par dåliga lugna låtar och sen kommer en hårdrocks-remix, sen… en gammal 80-tals låt som är nästan densamma som den var då, förutom att någon tjej med digitalt pitchad röst sjunger refrängerna istället. Basen är också ökat med minst 300 procent. Dunk, dunk, dunk. Hade jag inte hört låten i original skulle jag knappt kunna urskilja orden i sången.
En dum blandning är det helt enkelt, precis som på min mp3. Vilka låtar passar nu? Alla gyllene tider, rocklåtar. Hardcore superstar kanske, brukade lyssna på dem när jag var mindre. Millencolin. Stenmarck. U2. Robbie. Nä, nu blir det ju dålig blandning ändå. Vad dålig jag är på det här. Det blir nog inga underbara promenader i sommar ändå. Ingen sommar utan DJ. Men jo, det blir det ju, fast inga sommarplågor när alla lyssnar på olika låtar på Youtube. Jag saknar tiden när den där gamla saken hade någon makt, vad heter den då… radio. Jag saknar radion. Jag suckar ljudligt. För ett par minuter sedan tröttnade jag på att sitta här vid datorn. Jag ville ut och gå istället. Jag tar aldrig promenader annars, finns något gammalt över det (så länge det inte är  power-Walking). Jag vill bara gå ut och hoppas att det börjar duggregna, låta alla tankar som man inte ens är medveten om tvingas till ytan. Blubb. Blubb-blubb-blubb. Fler och fler tankar släpps fria. Sen när hjärnan är tom och full på samma gång njuter man bara av att solen gå ner. Allt är perfekt, musiken som spelas från mp3-spelaren passar så perfekt.
På väg ut tar jag med mig musikspelaren, slår på den sen ser jag hur skärmen skriker LOW BATTERY. Den glor på mig och förstör, som att den vore något. Fast än den har slut på batteri kan jag höra hur den ger ifrån sig ett ljud. Ett ont garv som kunde vara satans, ni vet “mo ha ha ha!”, bara för att den nyss förstört min promenad.
När jag stoppar i laddaren inser jag att det inte är över än, jag måste fixa en spellista som passar sommaren, jag har ingen sån. Har aldrig haft (inte ens en vanlig playlist faktiskt). Jag har låtit låtarna komma i den ordning de är inlagda, vilket ibland känns som radio. Men i de flesta fall känns det helt fel, som när man går till en riktigt dålig nattklubb och DJ skiftar mellan ett par dåliga lugna låtar och sen kommer en hårdrocks-remix, sen… en gammal 80-tals låt som är nästan densamma som den var då, förutom att någon tjej med digitalt pitchad röst sjunger refrängerna istället. Basen är också ökat med minst 300 procent. Dunk, dunk, dunk. Hade jag inte hört låten i original skulle jag knappt kunna urskilja orden i refrängen.
En dum blandning är det helt enkelt, precis som på min mp3. Vilka låtar passar nu? Alla gyllene tider, rocklåtar. Hardcore superstar kanske, brukade lyssna på dem när jag var mindre. Millencolin. Stenmarck. U2. Robbie. Nä, nu blir det ju dålig blandning ändå. Vad dålig jag är på det här. Det blir nog inga underbara promenader i sommar ändå. Ingen sommar utan DJ. Men jo, det blir det ju, fast inga sommarplågor när alla lyssnar på olika låtar på Youtube. Jag saknar tiden när den där gamla saken bestämde vilken låt som var inne på sommar. Så man visst, oavsett hur dålig musiksmak man hade så visste man. Vad heter den då… radio! Jag saknar radion.
Jag suckar ljudligt. För ett par minuter sedan tröttnade jag på att sitta här, jag ville ut och gå. Jag tar aldrig promenader annars, finns något gammalt över det. Så länge det inte är att man power-walkar, men det är inte det jag vill. Jag vill bara gå ut och hoppas att det börjar duggregna, låta alla tankar som man inte ens är medveten om tvingas till ytan. Blubb. Blubb-blubb-blubb. Fler och fler tankar släpps fria. Sen när hjärnan är tom och full på samma gång njuter man bara av att solen gå ner. Allt är perfekt, musiken som spelas från mp3-spelaren passar så perfekt.

På väg ut tar jag med mig musikspelaren, slår på den sen ser jag hur skärmen skriker LOW BATTERY. Den glor på mig och förstör, som att den vore något. Fast än den har slut på batteri kan jag höra hur den ger ifrån sig ett ljud. Ett ont garv som kunde vara satans, ni vet “mo ha ha ha!”.

När jag stoppar i laddaren inser jag att det inte är över än, jag måste fixa en spellista som passar, jag har ingen sån. Har aldrig haft. Jag har låtit låtarna komma i den ordning de är inlagda, vilket ibland känns som radio. Men i de flesta fall känns det helt fel, som när man går till en riktigt dålig nattklubb och DJ skiftar mellan ett par dåliga lugna låtar och sen kommer en hårdrocks-remix, sen… en gammal 80-tals låt som är nästan densamma som den var då, förutom att någon tjej med digitalt pitchad röst sjunger refrängerna istället. Basen är också ökat med minst 300 procent. Dunk, dunk, dunk. Hade jag inte hört låten i original skulle jag knappt kunna urskilja orden i sången.

En dum blandning är det helt enkelt, precis som på min mp3. Vilka låtar passar nu? Alla gyllene tider, rocklåtar. Hardcore superstar kanske, brukade lyssna på dem när jag var mindre. Millencolin. Stenmarck. U2. Robbie. Nä, nu blir det ju dålig blandning ändå. Vad dålig jag är på det här. Det blir nog inga underbara promenader i sommar ändå. Ingen sommar utan DJ. Men jo, det blir det ju, fast inga sommarplågor när alla lyssnar på olika låtar på Youtube. Jag saknar tiden när den där gamla saken hade någon makt, vad heter den då… radio. Jag saknar radion.

Kommentarer
Postat av: Glappkaft [meox.blogg.se]

Följa varandra via bloglovin?

Det leder till att båda får mer besökare :)

http://www.bloglovin.com/sv/blog/1302041/glappkaft/follow



Min fotoblogg: http://meox.blogg.se

2010-06-08 @ 09:55:59
URL: http://meox.blogg.se/
Postat av: steph

kikar in & hoppas att allt är bra? =)

2010-06-08 @ 12:54:27
URL: http://stephaniebell.blogg.se/
Postat av: Sara

Vad lyssnar du helst på för musik? =)

2010-06-08 @ 16:17:49
URL: http://www.februaritjej.se
Postat av: Dominique

Nithela från LS8 här som ramlade in. Jag känner igen det där något oerhört, fast nu kommer jag inte ens till musiklistestadiet för att jag inte har hörlurar. :P

2010-06-29 @ 11:42:55
URL: http://nithela.wordpress.com
Postat av: linda - drawings, clothes, pictures

sv: tack för dina fina ord! fan vad glad jag blir! du kan lägga till mig om du känner för det, min email står ovanför. Dock är jag inte inne lika ofta på den som på min vanliga :) [email protected].. hugs

2010-09-06 @ 16:50:31
URL: http://lindaaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0